Column 6
18 maart 2020

Werken aan een communicatieve organisatie of een communicatieafdeling?

Natuurlijk sluit het ene het andere niet uit en bieden beide opties voldoende kansen en uitdagingen. Alleen kan een communicatieafdeling niet goed functioneren zonder een communicerende organisatie, maar kan een communicatieve organisatie dit waarschijnlijk wel zonder een (uitgebreide) communicatieafdeling.

Vandaar dat ik mij graag inzet voor een communicatieve organisatie, een organisatie die van boven tot onder – en van onder tot boven – in staat is om contact en verbinding te maken. Waar communicatieprofessionals de communicatie niet overnemen, maar medewerkers inspireren om dit op te pakken. Om zelf een relatie aan te gaan met zijn of haar stakeholders (in- en/of extern). Want uiteindelijk werken we allemaal voor échte mensen toch?

Kies eens voor een andere aanpak

En wees niet bang om je ‘communicatieteugels’ los te laten… Voor communicatieprofessionals blijft er – ook in communicatieve organisaties – altijd een belangrijke rol weggelegd. Alleen vraagt deze rol en de snel veranderende omgeving wel om een andere aanpak. Dus begin je dag eens met jezelf de vraag te stellen of en hoe je jouw werk anders kunt doen. Want je toegevoegde waarde als communicatieprofessional zit ‘m écht niet (alleen) in het maken van de perfecte brief of folder, maar vooral in het verbeteren van de verbinding. Ervoor zorgen dat medewerkers door jouw bijdrage de ideale relatie opbouwen.

Hoe?
Een lastige vraag, er is namelijk geen blauwdruk voor communicatie. Ieder project, vraagstuk of stakeholder vraagt om een andere communicatieaanpak. Maar door de buitenwereld binnen te halen en te vertalen voor jouw collega’s kom je al een heel eind. Ben je daarnaast ook nog inspirerend en laat je – al co-creërend – de voordelen van een goede relatie zien, dan kan niemand meer om je heen!

Hoe maak ik mijn organisatie communicatiever?

Gratis online workshop t.w.v. € 100,-

Leer aan de hand van zowel praktijkvoorbeelden als theorieën waarom communicatieve organisaties beter (en leuker) zijn.

Andere
columns

DeCvan_12_small
26 september 2022
Klaar met de vooroordelen, laat als communicatieprofessional het verschil zien
Het oordeel over het communicatievak veranderen? Laten we de komende 10 jaar niet hetzelfde ‘olifantenpaadje’ nemen, maar daadwerkelijk proberen een stap of liever zelfs meerdere stappen in de goede richting...
Column 1
1 juli 2021
In gesprek met Tekstgenoten
Tekstgenoten wordt regelmatig ingehuurd door communicatieafdelingen en communicatieprofessionals. Vandaar dat zij nieuwsgierig waren naar mijn kijk op het vakgebied. Hieronder een uitwerking van ons gesprek. “We spreken met zelfstandig strategisch...

Hoe maak ik mijn organisatie communicatiever?

Gratis online webinar

Leer aan de hand van zowel praktijkvoorbeelden als theorieën waarom communicatieve organisaties beter (en leuker) zijn.

Aanbod

Team- en organisatie
ontwikkeling

Vergroot het communicatieve bewustzijn van de totale organisatie door de kwaliteit van diverse communicatieve vaardigheden te verbeteren.

Teamontwikkeling Communicatie

Breng de afdeling Communicatie beter in positie om op een effectieve manier bij te dragen aan een communicatieve organisatie.

Workshops

Diverse workshops die je helpen om communicatie effectiever en met maximale impact in te zetten.

Community

Inspireer jezelf en help anderen inspireren in onze besloten online community voor en door communicatie professionals.