smiley-3692442_1920
7 april 2023

Zorgen communicatieve organisaties voor meer werkgeluk?

Ik geloof dat de wereld een stuk leuker is wanneer mensen en organisaties beter met elkaar communiceren. Mensen die communicatie goed begrijpen en weten in te zetten, ervaren minder weerstand en werken efficiënter. Daarnaast ervaren ze meer werkplezier, hebben ze een betere relatie met klanten, samenwerkingspartners en collega’s én krijgen ze meer ruimte voor hun primaire taken.

Communicatiever maken
Daarom help ik organisaties communicatiever te worden, door de communicatieafdelingen in hun kracht te zetten én door de rest van de organisatie bewuster te maken van hun rol en potentiële impact van effectieve communicatie. Hierbij maak ik gebruik van een hands-on aanpak waardoor professionals elkaar sneller kunnen vinden en hun eigen én elkaars rol erkennen in de verschillende processen.

Vier pijlers van werkgeluk
4 pijlers van werkgeluk: purpose, people, progress, positivityBij deze hands-on aanpak maak ik regelmatig gebruik van de vier pijlers van werkgeluk van de Happy Office. Er zijn namelijk 4 factoren ons gelukkig maken in ons werk en functioneren als met elkaar ‘communicerende vaten’. Dit betekent dat de factoren continu met elkaar in verbinding staan en er gezamenlijk voor zorgen dat er je gelukkig bent op je werk.

  • Purpose (betekenis geven)
  • People (verbonden voelen)
  • Progress (voortgang boeken)
  • Positivity (plezier hebben)

 

Communicatieprofessionals in hun kracht zetten
Regelmatig spreek ik communicatieprofessionals die de liefde voor hun vak zijn verloren. Ze ervaren niet (meer) de meerwaarde van en waardering voor hun inzet. Het verliezen van het plezier in het communicatievak kan verschillende oorzaken hebben en vraagt dus om onderzoek en een aanpak op maat. Toch kun je aan de hand van de pijlers van werkgeluk vrij gemakkelijk achter komen waar je als professional zelf aan kunt werken om weer gelukkig te worden in je vak.

Purpose:
Bij deze pijler gaat het om het gevoel dat je een bijdrage levert aan iets wat groter is dan jezelf, misschien zelfs iets dat dat echt het verschil maakt. Vaak weet je zelf wel waar jouw meerwaarde als communicatieprofessional zit. Maar weten jouw inhoudelijke collega’s dat ook? Weten zij waarvoor zij wel (of juist niet) bij communicatie terecht kunnen?

People:
Onder deze pijler valt de kracht van samenwerking. Want communicatie is een vak, maar bestaat uit heel veel disciplines. Natuurlijk kun je niet in alle disciplines even goed zijn, maar durf je dit uit te spreken? En maak je gebruik van de kennis en kwaliteiten van je communicatiecollega’s. Want samen kun je een veel groter deel van al die disciplines oppakken.

Progress:
Dit gaat over het boeken van voortgang in je werk en het behalen van resultaten. Maar ook over de vraag waar stopt de verantwoordelijkheid van de inhoudelijke professional en waar start die van de communicatieprofessional? Het maken van heldere afspraken en het opstellen van duidelijke randvoorwaarden in het totale communicatieproces kan je helpen in de samenwerking.

Positivity:
Samen plezier maken zorgt voor een goede sfeer en dat leidt weer tot meer creativiteit, prettigere samenwerking en betere resultaten. Kijk niet (alleen) naar de momenten waarop je communicatieadvies niet is overgenomen, maar focus je juist op de momenten waarop jouw inzet wel voor het verschil heeft gezorgd. Draag dit uit en laat zien dat de wereld een stuk leuker is als je communicatie goed inzet.

Maak een Communicatie manifest
Werken aan je werkgeluk vraagt ook om zelfonderzoek. Om erachter te komen wat jij echt belangrijk vindt en welke waarden daar een grote rol in spelen. Dit kun je achter je laptop doen, maar nog leuker (en effectiever) is het tekenen van een manifest. Een manifest is een inspirerend statement over waarom je als communicatieprofessional doet wat je doet en hoe je dat dan doet. Het is geeft richting en duidelijkheid, is inspirerend en bestaat uit 3 onderdelen:

  1. Waarom: waarvoor kom jij je bed uit als communicatieprofessional?
  2. Wat: welke waarden zijn daarbij voor jou belangrijk?
  3. Hoe: met welk gedrag ga je dit laten zien?

 

Maak ruimte in je agenda om hier met elkaar aan t werken en probeer zo concreet mogelijk te zijn. Hang het manifest vervolgens op aan de muur, zet je handtekening eronder en laat het leidend zijn in alle beslissingen die je neemt.

Hoe maak ik mijn organisatie communicatiever?

Gratis online workshop t.w.v. € 100,-

Leer aan de hand van zowel praktijkvoorbeelden als theorieën waarom communicatieve organisaties beter (en leuker) zijn.

Andere
columns

DeCvan_12_small
26 september 2022
Klaar met de vooroordelen, laat als communicatieprofessional het verschil zien
Het oordeel over het communicatievak veranderen? Laten we de komende 10 jaar niet hetzelfde ‘olifantenpaadje’ nemen, maar daadwerkelijk proberen een stap of liever zelfs meerdere stappen in de goede richting...
Column 1
1 juli 2021
In gesprek met Tekstgenoten
Tekstgenoten wordt regelmatig ingehuurd door communicatieafdelingen en communicatieprofessionals. Vandaar dat zij nieuwsgierig waren naar mijn kijk op het vakgebied. Hieronder een uitwerking van ons gesprek. “We spreken met zelfstandig strategisch...

Jouw organisatie communicatiever maken?

Gratis whitepaper

In deze whitepaper leggen wij je uit waarom communicatieve organisaties beter en leuker zijn.

Aanbod

Team- en organisatie
ontwikkeling

Vergroot het communicatieve bewustzijn van de totale organisatie door de kwaliteit van diverse communicatieve vaardigheden te verbeteren.

Teamontwikkeling Communicatie

Breng de afdeling Communicatie beter in positie om op een effectieve manier bij te dragen aan een communicatieve organisatie.

Community

Inspireer jezelf en help anderen inspireren in onze besloten online community voor en door communicatie professionals.