Tekstgenoten wordt regelmatig ingehuurd door communicatieafdelingen en communicatieprofessionals. Vandaar dat zij nieuwsgierig waren naar mijn kijk op het vakgebied. Hieronder een uitwerking van ons gesprek.
“We spreken met zelfstandig strategisch organisatie- en communicatieadviseur Chantal Kolleman, die een succesvolle visie en aanpak heeft ontwikkeld op het gebied van communicatie. “Communicatie is zeker niet alleen een taak van de communicatieprofessionals. Iedere werknemer kan en zou daar in mijn optiek vaardigheden in moeten ontwikkelen. Dat maakt je werk namelijk zo veel leuker. Op het moment dat de hele organisatie communicatiever is, ontstaat veel meer begrip en wordt veel beter samengewerkt.”
Om maar meteen met de deur in huis te vallen; zoek je een communicatieadviseur die zich bedient van wollig jargon? Dan moet je niet bij Chantal Kolleman zijn. Het is de combinatie van een nuchtere Noord-Hollandse, eentje van het type ‘voeten in de klei’, haar duidelijke visie en een creatieve, conceptueel denkende geest die maakt dat ze ruim tien jaar terug opvalt in communicatieland. Een grote klus bij de gemeente Hollands Kroon zet direct de toon.
Samen
Chantal legt uit dat ze daar als strategisch communicatieadviseur meewerkte aan een veranderproces in de organisatie waarbij een directiemodel plaatsmaakte voor een structuur met 35 zelfsturende teams. “Mijn visie op het gebied van communicatie kon ik daar uitwerken en finetunen. Ik ontwikkelde diverse methodes en middelen om de identiteit, de positionering en reputatie van de veranderende organisatie te bewerkstelligen. Mijn focus lag toen al op het communicatiever maken van de hele organisatie.”
Houd het doel voor ogen
“Je ziet bij organisaties vaak dat de communicatieprofessionals worden gevraagd om mee te doen ergens achterin het proces. ‘Doe maar een foldertje’, is vaak de opdracht. Communicatieprofessionals weten vaak al dat dat niet gaat werken. Waardoor discussies ontstaan over die communicatiemiddelen. Heel vaak terecht, maar voor je het weet sta je te boek als ‘adviseur’ die altijd nee zegt en nergens tijd voor heeft. Communicatie is een proces, waarbij eerst de context en het gewenste effect helder moeten zijn, daarna komt pas de daadwerkelijke communicatieaanpak. In de praktijk zie ik dat communicatieprofessionals vaak geleefd worden door de waan van de dag. Tijd om een visie te ontwikkelen en/of te implementeren is er niet. Daardoor kunnen communicatieprofessionals niet altijd de meerwaarde leveren die zo nodig is.”
Zoek elkaar op
Voor Chantal is het de kunst om binnen een organisatie mensen die soms tegen over elkaar zijn komen te staan, samen te laten werken om het gewenste effect te bereiken. “Er moet veel explicieter worden uitgelegd wat het effect is van wat je doet. Dus als je als communicatieprofessional het communicatiemiddel niet ziet zitten, leg dan uit waarom niet. En verbind daar opties aan die wel werken. Samen maak je dan de juiste keuze en voelt iedereen zich serieus genomen. Het klinkt wellicht als een open deur, maar verbinding is het sleutelwoord. Het is belangrijk om als communicatieprofessional te investeren in je relatie met je opdrachtgevers. Communicatie is op z’n best als iedereen binnen en buiten de organisatie zich verbonden, betrokken en begrepen voelt. Daarom moeten alle lagen van de organisatie verantwoordelijkheid nemen voor het goed leren communiceren. Tenslotte zijn alle medewerkers experts binnen hun eigen vakgebied. Zij kunnen daar dus ook het beste over communiceren.”
Ego aan de kapstok
Na Hollands Kroon volgen talloze opdrachten en daarnaast wordt nog een Master Strategisch Communicatiemanagement afgerond waarbij Chantal de focus legt op visieontwikkeling, de implementatie van die visie en het vergroten van leiderschap. “Toch is het vooral mijn werkervaring die mij de professional heeft gemaakt met die uitgesproken visie over communicatie. Mijn opdrachtgevers zijn voornamelijk organisaties die echt willen veranderen en bereid zijn om op een andere manier te gaan werken. Ik zeg altijd, laat het ego maar thuis, want uiteindelijk moeten we het met elkaar doen. Dit geldt niet alleen voor directeuren of bestuurders, ook communicatieprofessionals moeten soms op hun tong bijten om de organisatie communicatiever te laten worden. Het maakt namelijk niet uit in welke organisatie je werkzaam bent, communicatie is de rode draad. Als dat niet goed gaat in je organisatie, dan heb je een groot probleem.”