Column 5
5 april 2020

Hoe groter de communicatieafdeling, hoe minder de organisatie ‘communiceert’

Waarschijnlijk schop ik met deze uitspraak tegen één of meerdere ‘heilig huisjes’, maar het behoud van zoveel mogelijk communicatie fte’s is een strategie die ik veel tegenkom in mijn werk. En misschien is het een succesvolle strategie voor het behoud van de communicatieafdeling, maar in mijn ogen is het vaak funest voor het ‘communicatiever maken’ van de totale organisatie.

Grote communicatieafdelingen kunnen namelijk gemakkelijker voorzien in de behoefte van organisaties om te ‘zenden’. Om zoveel mogelijk informatie via verschillende kanalen naar buiten te brengen en om er vervolgens van uit te gaan dat iedereen de informatie ontvangen heeft. Communicatie wordt dan al snel gezien als een (eenmalige) handeling en verantwoordelijkheid die je gemakkelijk kan overdragen aan een medewerker van de afdeling Communicatie.

Vergeet niet zelf te communiceren
En daar zit precies de crux! Want als je de communicatie overlaat aan de afdeling Communicatie vergeet je als organisatie, projectleider of medewerker om zelf te ‘communiceren’ (om zelf communicatief te zijn). Door communicatie als handeling centraal te zetten vergeet je al snel waar het écht om draait. Namelijk om contact maken, verbinding zoeken, signalen van buiten naar binnen halen en deze vervolgens gezamenlijk met je klanten verwerken in de oplossing. Iets waar iedere succesvolle organisatie, projectleider of medewerker écht niet meer omheen kan. Een professionele communicatieafdeling kan je hierbij helpen, maar kan de communicatie niet (volledig) van je overnemen.

Draag bij aan de ontwikkeling van de ander

Vandaar dat de meerwaarde van een communicatieafdeling in mijn ogen niet zit in de grootte van de afdeling, maar in de bijdrage die je als afdeling wilt leveren aan het succes van de organisatie. En die bijdrage zit ‘m volgens mij niet in meer communicatieprofessionals die meer van hetzelfde doen, maar in professionals die bijdragen aan de ontwikkeling (het communicatiever maken) van de ander.

Hoe maak ik mijn organisatie communicatiever?

Gratis online workshop t.w.v. € 100,-

Leer aan de hand van zowel praktijkvoorbeelden als theorieën waarom communicatieve organisaties beter (en leuker) zijn.

Andere
columns

smiley-3692442_1920
7 april 2023
Zorgen communicatieve organisaties voor meer werkgeluk?
Ik geloof dat de wereld een stuk leuker is wanneer mensen en organisaties beter met elkaar communiceren. Mensen die communicatie goed begrijpen en weten in te zetten, ervaren minder weerstand en werken...
DeCvan_12_small
26 september 2022
Klaar met de vooroordelen, laat als communicatieprofessional het verschil zien
Het oordeel over het communicatievak veranderen? Laten we de komende 10 jaar niet hetzelfde ‘olifantenpaadje’ nemen, maar daadwerkelijk proberen een stap of liever zelfs meerdere stappen in de goede richting...

Jouw organisatie communicatiever maken?

Gratis whitepaper

In deze whitepaper leggen wij je uit waarom communicatieve organisaties beter en leuker zijn.

Aanbod

Team- en organisatie
ontwikkeling

Vergroot het communicatieve bewustzijn van de totale organisatie door de kwaliteit van diverse communicatieve vaardigheden te verbeteren.

Teamontwikkeling Communicatie

Breng de afdeling Communicatie beter in positie om op een effectieve manier bij te dragen aan een communicatieve organisatie.

Community

Inspireer jezelf en help anderen inspireren in onze besloten online community voor en door communicatie professionals.