Column 4
7 april 2020

Ben je – als communicatieprofessional – een zebra of een gnoe?

Regelmatig begin ik een presentatie over de communicatieve organisatie met een verhaal over zebra’s. De zebra’s (eigenlijk de strepen van de zebra) hebben in de natuur verschillende functies. Door de zwart-witte strepen hebben zebra’s minder last van vliegen, minder last van de warmte en kunnen ze leeuwen in verwarring brengen.

Maar de mooiste functie vind ik die van beweging. Zebra’s zorgen er namelijk voor dat andere prooidieren – zoals de gnoe’s – in beweging komen bij gevaar. Gnoe’s kunnen niet goed zien, maar zien wel door de verandering in het zwart-witte patroon van de zebra dat zij in beweging moeten komen. Ze volgen en kopiëren dus het gedrag van de zebra’s.

Kom eerst zelf in beweging

Communicatieprofessionals die medewerkers in een organisatie communicatiever willen maken kunnen hier iets van leren. Namelijk dat het werkt als je jezelf of als afdeling Communicatie opstelt als een zebra. En dus eerst zelf beweegt voordat je een beweging van de hele organisatie vraagt. Het werken aan een ‘communicatieve organisatie’ vraagt – in eerste instantie – om heel veel ontwikkeling van de afdeling Communicatie. Waarbij antwoorden op de onderstaande vragen essentieel zijn.

  • Waar ben ik van als communicatieprofessional?
  • Waar vindt de organisatie dat (de afdeling) communicatie van is?
  • Waar wil ik van zijn als communicatieprofessional?
  • Waar vindt de organisatie dat (de afdeling) communicatie van moet zijn?

Alleen als je als communicatieprofessional en/of communicatieafdeling weet waar je op dit moment van bent (wees eerlijk, écht van bent), kun je bepalen welke stappen je moet zetten. Stappen in je eigen professionele ontwikkeling. Ben je echt de expert die op de hoogte is van de laatste trends en ontwikkelingen? Stappen in de manier waarop je de organisatie faciliteert en adviseert. Help je jouw opdrachtgever echt, of geef je vooral een advies dat jou het beste past? Of misschien zelfs stappen in het loslaten van oude en vertrouwde patronen. Is datgene wat je altijd doet echt het beste, of kan het ook anders?

Grote ambities, kleine stappen
Natuurlijk is het goed om ambitie te hebben en je lat iets hoger te leggen. Maar dat betekent niet dat je daardoor stappen over kunt slaan. Hoe groter het ambitieniveau, hoe kleiner de stappen – in het begin – zijn om van koers te kunnen veranderen. De kudde, inclusief de gnoe’s, moet je immers wel kunnen (achter)volgen.

 

Hoe maak ik mijn organisatie communicatiever?

Gratis online workshop t.w.v. € 100,-

Leer aan de hand van zowel praktijkvoorbeelden als theorieën waarom communicatieve organisaties beter (en leuker) zijn.

Andere
columns

DeCvan_12_small
26 september 2022
Klaar met de vooroordelen, laat als communicatieprofessional het verschil zien
Het oordeel over het communicatievak veranderen? Laten we de komende 10 jaar niet hetzelfde ‘olifantenpaadje’ nemen, maar daadwerkelijk proberen een stap of liever zelfs meerdere stappen in de goede richting...
Column 1
1 juli 2021
In gesprek met Tekstgenoten
Tekstgenoten wordt regelmatig ingehuurd door communicatieafdelingen en communicatieprofessionals. Vandaar dat zij nieuwsgierig waren naar mijn kijk op het vakgebied. Hieronder een uitwerking van ons gesprek. “We spreken met zelfstandig strategisch...

Hoe maak ik mijn organisatie communicatiever?

Gratis online webinar

Leer aan de hand van zowel praktijkvoorbeelden als theorieën waarom communicatieve organisaties beter (en leuker) zijn.

Aanbod

Team- en organisatie
ontwikkeling

Vergroot het communicatieve bewustzijn van de totale organisatie door de kwaliteit van diverse communicatieve vaardigheden te verbeteren.

Teamontwikkeling Communicatie

Breng de afdeling Communicatie beter in positie om op een effectieve manier bij te dragen aan een communicatieve organisatie.

Workshops

Diverse workshops die je helpen om communicatie effectiever en met maximale impact in te zetten.

Community

Inspireer jezelf en help anderen inspireren in onze besloten online community voor en door communicatie professionals.