Waarschijnlijk schop ik met deze uitspraak tegen één of meerdere ‘heilig huisjes’, maar het behoud van zoveel mogelijk communicatie fte’s is een strategie die ik veel tegenkom in mijn werk. En misschien is het een succesvolle strategie voor het behoud van de communicatieafdeling, maar in mijn ogen is het vaak funest voor het ‘communicatiever maken’ van de totale organisatie.
Grote communicatieafdelingen kunnen namelijk gemakkelijker voorzien in de behoefte van organisaties om te ‘zenden’. Om zoveel mogelijk informatie via verschillende kanalen naar buiten te brengen en om er vervolgens van uit te gaan dat iedereen de informatie ontvangen heeft. Communicatie wordt dan al snel gezien als een (eenmalige) handeling en verantwoordelijkheid die je gemakkelijk kan overdragen aan een medewerker van de afdeling Communicatie.
Vergeet niet zelf te communiceren
En daar zit precies de crux! Want als je de communicatie overlaat aan de afdeling Communicatie vergeet je als organisatie, projectleider of medewerker om zelf te ‘communiceren’ (om zelf communicatief te zijn). Door communicatie als handeling centraal te zetten vergeet je al snel waar het écht om draait. Namelijk om contact maken, verbinding zoeken, signalen van buiten naar binnen halen en deze vervolgens gezamenlijk met je klanten verwerken in de oplossing. Iets waar iedere succesvolle organisatie, projectleider of medewerker écht niet meer omheen kan. Een professionele communicatieafdeling kan je hierbij helpen, maar kan de communicatie niet (volledig) van je overnemen.
Draag bij aan de ontwikkeling van de ander
Vandaar dat de meerwaarde van een communicatieafdeling in mijn ogen niet zit in de grootte van de afdeling, maar in de bijdrage die je als afdeling wilt leveren aan het succes van de organisatie. En die bijdrage zit ‘m volgens mij niet in meer communicatieprofessionals die meer van hetzelfde doen, maar in professionals die bijdragen aan de ontwikkeling (het communicatiever maken) van de ander.