Natuurlijk sluit het ene het andere niet uit en bieden beide opties voldoende kansen en uitdagingen. Alleen kan een communicatieafdeling niet goed functioneren zonder een communicerende organisatie, maar kan een communicatieve organisatie dit waarschijnlijk wel zonder een (uitgebreide) communicatieafdeling.
Vandaar dat ik mij graag inzet voor een communicatieve organisatie, een organisatie die van boven tot onder – en van onder tot boven – in staat is om contact en verbinding te maken. Waar communicatieprofessionals de communicatie niet overnemen, maar medewerkers inspireren om dit op te pakken. Om zelf een relatie aan te gaan met zijn of haar stakeholders (in- en/of extern). Want uiteindelijk werken we allemaal voor échte mensen toch?
Kies eens voor een andere aanpak
En wees niet bang om je ‘communicatieteugels’ los te laten… Voor communicatieprofessionals blijft er – ook in communicatieve organisaties – altijd een belangrijke rol weggelegd. Alleen vraagt deze rol en de snel veranderende omgeving wel om een andere aanpak. Dus begin je dag eens met jezelf de vraag te stellen of en hoe je jouw werk anders kunt doen. Want je toegevoegde waarde als communicatieprofessional zit ‘m écht niet (alleen) in het maken van de perfecte brief of folder, maar vooral in het verbeteren van de verbinding. Ervoor zorgen dat medewerkers door jouw bijdrage de ideale relatie opbouwen.
Hoe?
Een lastige vraag, er is namelijk geen blauwdruk voor communicatie. Ieder project, vraagstuk of stakeholder vraagt om een andere communicatieaanpak. Maar door de buitenwereld binnen te halen en te vertalen voor jouw collega’s kom je al een heel eind. Ben je daarnaast ook nog inspirerend en laat je – al co-creërend – de voordelen van een goede relatie zien, dan kan niemand meer om je heen!